Ärikingitused

Millele pöörata tähelepanu planeerides ärikingituste eelarvet

Kingitusi teha on tore, eriti kui saate võimaluse näidata oma tänu neile, kes on aidanud Teie äril õitseda. Kingituste tegemine ainult pühadehooajal on ammu out, sest siis mattub Teie tänu kümnete teiste kingituste alla ja loodetud efekt jääb olemata. Kuid vahet ei ole, millal Te kingitusi oma töötajatele, koostööpartneritele ja klientidele teete, see on äge tunne.

Kuid jääme siiski praktiliseks: millele peaks pöörama tähelepanu planeerides ärikingituste eelarvet?

Oluline on mõelda:

  • Kui suur on Teie ettevõtte kingikonto?
  • Kui palju on kingisaajaid?
  • Kes on kingisaajad ja milline on nende suhe Teie ettevõttega?
  • Milliste tähtpäevade puhul Te kingitusi teete?

Alati võib olla ka muid küsimusi, näiteks kui tegemist on usuga seotud pühadega (jõulud, ülestõusmispüha), siis tasuks uurida, kas kingitused sellel ajal on üldse kohased. Mõnedes ettevõtetes jälle on kehtestatud eeskirjad, mis määravad ära, kui kalleid kingitusi töötajatele võib teha. 

Küsimusele, millele pöörata tähelepanu planeerides ärikingituste eelarvet, võiks läheneda etappide kaupa.

 

1. Pange paika üldine kingieelarve

Esimene samm on eelarve paika panna. Kui palju Teie ettevõte kulutab aasta jooksul kingitustele? Arvestage sisse nii pühad, sünnipäevad kui muud ärikingitused.

Kingituste tegemine võib ju olla tore, aga tegemist on äriotsusega – millise summa eest me saame endale lubada kingituste tegemist?

Lihtsustatud kingieelarve võiks välja näha nii:

  • 750 € klientidele
  • 300 € parimatele koostööpartneritele
  • 1000 € töötajatele

Ülalpool on lihtsalt näitlikud numbrid, Teie tehke arvestused enda ettevõtte võimaluste kohaselt, eriti kui tegemist on väikeettevõttega.

Teie ettevõtte eelarve annab raamid kinginimekirjale. Kui olete eelarve enne ära otsustanud, siis on väiksem võimalus, et lasete end emotsioonidel kaasa viia ja priiskate ülearu.

Otsustage midagi ära, alati saab teha muudatusi.

 

2. Tehke kingisaajate nimekiri

Nüüd on aeg kokku lugeda, kui palju kliente, töötajaid ja koostööpartnereid Teil üldse on. See arv sõltub ka Teie ettevõtte tegevusalast. Jaekaubanduses tuleks kliendikingitustele läheneda teise nurga alt, sest kliente võib olla sadu või tuhandeid.

Hakake kirja panema kõiki inimesi, kellele soovite kingitusi teha. Oletame, et Teie ettevõttel on lähiajal tulemas suursündmus nt 25 tegutsemisaastat, ja soovite kingitusega tänada kõiki neid, kes Teiega koos on kulgenud. 

Pange kirja kõik nimed, see on väga oluline. Miks?

Esiteks on nii vähem võimalust, et unustate kellegi. Mälu võib olla petlik ja isegi kui unustate ühe töötaja, toob see kibedaid tundeid. 

Teiseks aitab see kingituse valikul olla täpsem. Näiteks kui kliendiks on teine ettevõte, siis tuleb arvestada paljude inimestega ja võibolla soovite teha kingi kõigile selle ettevõtte töötajatele. Pange kirja kõik inimesed, mitte ainult ettevõtte nimi.

Kui kingisaajate arv on teada, on palju lihtsam jagada eelarve inimeste arvuga, et saada teada ühe kingi hind.

 

3. Kingituse väärtus ühe kingisaaja kohta

Nüüd saame minna selle juurde, et määrata ühe kingituse hind ja hakata mõtlema konkreetsetele kingiideedele.

Pannes kõik kirja, on sul parem ülevaade ja oled õiglane. Mida tähendab siin õiglane?

Sul on ees mõned olulised otsused. Kas kulutada võrdselt raha kõigi kingisaajate vahel või anda kõigile erinevad kingitused? Reegleid siin ei ole, aga mõtle järgmistele punktidele:

Kliendid – kui Teie eelarve on 750 € ja ettevõttel on 15 klienti, siis saate kulutada ühele inimesele 50 €. Teistest küljest, osad neist on Teie äri seisukohast olulisemad. On vahe sees, kas klient on toonud sisse 120 € või 120 000 €. Teist klienti on ju rohkem põhjust tänada.

Koostööpartnerid – tõenäoliselt tahad enim tänada neid, kelle teenuseid kõige rohkem vajad. 

Töötajad – kingitusi tehes enda ettevõttes on kõigile erinevate kingituste andmine keeruline. Enamasti tehakse kõigile sama kingitus (sageli söödav kingitus või kinkekaart), sest see võib tekitada ettevõttesisest vimma, kui üks saab kalli elektroonilise vidina ja teised kohvikruusid. Töötajad võrdlevad kingitusi ja keegi võib tunda, et talle on liiga tehtud. 


Mis on sobiv summa, mida kingitusele panustada?

Keegi ei taha näida kitsina. Ja tegelikult ei ole olemas ühte summat. Paljud ettevõtted valivad söödavate kingituste vahel, kus tooteid on eri hinnaklassides, näiteks Shokoboxi nätsudest kuni kinkekarpideni välja.

Igale kingisaajale on iga tähtpäeva puhul võimalik teha just teda rõõmustav kingitus. Sünnipäevi peetakse aasta ringi ja peagi läheneb koolijütside vanematele tähtis päev 1. september.

Kas Teie ettevõte on valmis? Värskeid ideid leiate siit.